ΟΡΕΙΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Έργο και σκοπός της επιτροπής είναι να υπάρχει εκπροσώπηση των τοπικών κοινωνιών στα κέντρα λήψης αποφάσεων για τις περιοχές τους.
Η συμβολή η δική σας με την κατάθεση μικρών ή μεγάλων προβλημάτων που αντιμετωπίζετε αλλά και η εφαρμογή καλών πρακτικών που εφαρμόσατε και λειτούργησαν ευεργετικά για τον τόπο και τις κοινωνίες σας, θα βοηθήσει μεταξύ άλλων στην καταγραφή όλων των ζητημάτων των ορεινών περιοχών.
Παράλληλα θα ενισχυθούν οι προτάσεις και κάθε τεκμηρίωση, για λύσεις που θα αφορούν σε ζητήματα ζωτικής σημασίας για τους ορεινούς δήμους και περιοχές.
Είμαστε υποχρεωμένοι απέναντι στους ακρίτες των Ορέων, στους κατοίκους που δεν εγκαταλείπουν τα μετερίζια με σημαντικό ανθρωπογενές κεφάλαιο και ιστορία, να λειτουργήσουμε ώστε να διαμορφωθεί ειδικό νομοθετικό πλαίσιο για τις ορεινές περιοχές
Βάση συζήτησης για ένα νόμο που θα καθορίσει πολλά για την ορεινή Ελλάδα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ –
ΟΡΙΣΜΟΙ – ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Άρθρο 1.
Αντικείμενο
Αντικείμενο του νόμου είναι ο καθορισμός του πλαισίου
για το σχεδιασμό και την παρακολούθηση της εφαρμογής ολοκληρωμένης στρατηγικής
και αντίστοιχων δημόσιων πολιτικών που απευθύνονται στις ιδιαίτερες συνθήκες
που χαρακτηρίζουν τις ορεινές περιοχές της χώρας, τη διασφάλιση πόρων για τη χρηματοδότησή
τους και τη διοικητική ενδυνάμωση των Μικρών Ορεινών Δήμων.
Άρθρο 2. Ορισμοί
Για την εφαρμογή του παρόντος νόμου οι όροι που
χρησιμοποιούνται έχουν την ακόλουθη έννοια:
α) Ορεινές περιοχές: Ορεινές περιοχές της χώρας είναι
αυτές που ορίζονται με την παρ. 3 του αρ. 3 της Οδηγίας75/268/ΕΟΚ και
περιλαμβάνονται στους καταλόγους των Οδηγιών 81/645/ΕΟΚ, όπως αντικαταστάθηκε
από την Οδηγία 85/148/ΕΟΚ και τροποποιήθηκε με την Οδηγία 96/66/ΕΟΚ.
β) Μικροί ορεινοί Δήμοι: είναι οι ορεινοί δήμοι, όπως
ορίζονται με το αρ. 2β του ν. 4555/2018,
με πληθυσμό μικρότερο των 10.000 κατοίκων
Άρθρο 3. Πεδίο εφαρμογής
Πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος νόμου
είναι οι ορεινές περιοχές και οι μικροί ορεινοί Δήμοι.
Με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των
Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και
Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά
από την εκπόνηση ειδικής μελέτης και γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ορεινών Περιοχών του άρθρου 11 μπορεί να
τροποποιείται το πεδίο εφαρμογής.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΙ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ
Άρθρο 4
Αναπτυξιακοί
στόχοι
Η Εθνική στρατηγική για τις ορεινές περιοχές
καταρτίζεται ως ενιαίο κείμενο πολιτικής με τους εξής αναπτυξιακούς στόχους:
α) Οικονομική ανάπτυξη, για την αύξηση της
προστιθέμενης αξίας και διαφοροποίηση των οικονομικών δραστηριοτήτων με την
εισαγωγή τεχνολογιών, βασισμένη στα τοπικά προϊόντα και λοιπούς υλικούς και
άυλους πόρους
β) Ενίσχυση και προσέλκυση ανθρώπινου κεφαλαίου, για
τη διευκόλυνση της μεταβίβασης των
επιχειρήσεων στις νεότερες γενιές, την προώθηση της επιχειρηματικότητας, την
ανάπτυξη της κατάρτισης και τη διαφοροποίηση των δεξιοτήτων.
γ) Αειφόρος διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, του
νερού, των αποβλήτων, της ενέργειας και των τοπίων, στο πλαίσιο μιας
ολοκληρωμένης προσέγγισης στις σχέσεις μεταξύ βουνών και πόλεων/πεδινών
περιοχών και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
δ) Ενίσχυση του τοπικού πολιτισμού και των
παραδόσεων, για τη προστασία και ανάδειξη της άυλης και υλικής παράδοσης,
περιλαμβανομένης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και ενίσχυση της πολιτιστικής
δημιουργίας
ε) Παροχή υπηρεσιών και δημιουργία δικτύων, για την
αντιμετώπιση της φυσικής προσβασιμότητας και της προσβασιμότητας σε ψηφιακές
υπηρεσίες
στ) Παροχή υπηρεσιών προς τον πληθυσμό, με την
εισαγωγή νέων μεθόδων και επενδύσεων στην εκπαίδευση, τις υπηρεσίες υγείας και
τις ειδικές υπηρεσίες προς τον πληθυσμό της τρίτης ηλικίας
ζ) Σύγχρονη Διακυβέρνηση, για την ενδυνάμωση των Μικρών
Ορεινών Δήμων, την εξειδίκευση των τομεακών και περιφερειακών πολιτικών σε
τοπικό επίπεδο και τη διασφάλιση πόρων για τις ορεινές περιοχές.
Άρθρο 5
Περιεχόμενο
και γενικές αρχές της Εθνικής στρατηγικής
5.1 Γενικές Αρχές
α) Η Εθνική Στρατηγική συντάσσεται με επιστημονική
τεκμηρίωση, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας, περιλαμβάνοντας τις
αναγκαίες δράσεις, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που καθορίζεται από τη διεθνή
επιστημονική ανάλυση και πρακτική. Κατά τη διαδικασία κατάρτισης της Εθνικής
Στρατηγικής λαμβάνονται υπόψη ιδίως, οι αρχές της οικονομικής, κοινωνικής και
εδαφικής συνοχής, της αειφορίας, της αρχής της μη διάκρισης, της εταιρικότητας
και της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.
β) Η Εθνική Στρατηγική, έχει σαφή χωρική, οικονομική,
κοινωνική και περιβαλλοντική διάσταση και διασφαλίζει τον αλληλένδετο και
συμπληρωματικό χαρακτήρα της με κρίσιμες Εθνικές Στρατηγικές, που σχετίζονται
με τον τομεακό και περιφερειακό
αναπτυξιακό και χωροταξικό σχεδιασμό. Ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά
την Εθνική Στρατηγική για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), τη Βίβλο Ψηφιακού
Μετασχηματισμού, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με
Αναπηρία και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών. Στην Εθνική Στρατηγική
τεκμηριώνεται η συμπερίληψη και συνάφεια των προτεινόμενων στόχων και πολιτικών
με τις ειδικές ευρωπαϊκές και εθνικές κατευθύνσεις για τα ύδατα, τη
βιοποικιλότητα, το κλίμα καθώς και τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του
Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.).
γ) Η Στρατηγική δύναται να αναθεωρείται κάθε τρία (3)
έτη, ως προς τους στόχους και τις επιμέρους κατευθύνσεις πολιτικής, έπειτα από
γνώμη του Συμβουλίου Ορεινών Περιοχών, λαμβάνοντας υπόψη τις ετήσιες εκθέσεις
αξιολόγησης.
δ) Για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής
συντάσσεται Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο και Τοπικά Αναπτυξιακά Σχέδια που
αφορούν σε συγκεκριμένες ορεινές περιοχές, όπως έχουν προσδιοριστεί από την
Εθνική Στρατηγική.
5.2 Περιεχόμενο
Η Εθνική Στρατηγική για τις ορεινές περιοχές
περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα:
α) Ανάλυση των χαρακτηριστικών των ορεινών περιοχών,
με αποτύπωση και τεκμηρίωση των αναπτυξιακών κενών, με έμφαση στην ανάλυση των
ιδιαίτερων χωρικών, οικονομικών, κοινωνικών, πληθυσμιακών και περιβαλλοντικών
προκλήσεων, καθώς και των κοινωνικών ανισοτήτων
β) Αναπτυξιακό όραμα, διατύπωση της επιδίωξης εφαρμογής
του οράματος σε ορίζοντα 20ετίας, υπό το πρίσμα της βιώσιμης ανάπτυξης και
αειφορίας στη χρήση των υλικών και άυλων πόρων
γ) Διατύπωση και ανάλυση πυλώνων προτεραιότητας, με
τεκμηρίωση του περιεχομένου και συσχέτιση με προτεραιότητες / κατευθύνσεις
ευρωπαϊκών και άλλων εθνικών πολιτικών και στρατηγικών, καθώς και θέσπιση
δεικτών εκροών και αποτελέσματος
δ)Μεθοδολογία για τον προσδιορισμό των συνεκτικών και
λειτουργικών ορεινώνυπο-περιοχών της χώρας, που σχετίζονται με τα ιδιαίτερα ταυτοτικά
χαρακτηριστικά τους
ε) Ειδικά Σχέδια Δράσης ανά τομέα δημόσιας πολιτικής,
που ανταποκρίνονται στους αναπτυξιακούς στόχους του άρθρου 4.
Άρθρο 6
Παρακολούθηση
και αξιολόγηση της εφαρμογής
1. Με ευθύνη του αρμόδιου Υπουργού Επικρατείας
συντάσσεται ανά διετία «Έκθεση αξιολόγησης της Εθνικής Στρατηγικής για τις
Ορεινές Περιοχές», η οποία αξιολογεί την εφαρμογή των πολιτικών σε σχέση με τους
τεθέντες στόχους, αποτιμά τυχόν κινδύνους, εκτιμά την πιθανή διαφοροποίηση
συνθηκών λόγω απρόβλεπτων παραγόντων, την ενσωμάτωση της «ορεινότητας» στις
δημόσιες πολιτικές και προτείνει λύσεις.
2. Η Έκθεση υποβάλλεται στον Πρωθυπουργό και τίθεται
άμεσα σε δημόσιο διάλογο για δύο μήνες.Κατόπιν εισάγεται προς συζήτηση στο
Συμβούλιο Ορεινών Περιοχών και την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Οι παρατηρήσεις
αξιολογούνται και ενσωματώνονται στην αναθεωρημένη τελική Έκθεση.
3. Με τη λήξη του τελευταίου έτους που καταλαμβάνει η
Εθνική Στρατηγική συντάσσεται Έκθεση Αποτελεσμάτων.
Άρθρο 7
Εθνικό Επιχειρησιακό
Σχέδιο
1. Με ευθύνη του αρμόδιου Υπουργού Επικρατείας
συντάσσεται πολυετές Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εφαρμογή της Εθνικής
Στρατηγικής που αφορά στις Ορεινές Περιοχές.
2. Το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο υπηρετεί την Εθνική
Στρατηγική και συντάσσεται για χρονικό ορίζοντα που συσχετίζεται με τις
προγραμματικές περιόδους των Ταμείων της ΕΕ και αξιολογείται ετησίως ως προς
την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα στην υλοποίηση των επιμέρους στόχων
και προγραμμάτων της κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 5. Κατά την πρώτη εφαρμογή, ως
διάρκεια προγραμματισμού του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου ορίζεται η περίοδος
έως το έτος 2027.
3. Το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο συνδυάζει όλες τις
δημόσιες τομεακές και περιφερειακές πολιτικές και τις προσαρμόζει κατάλληλα
στις ιδιαιτερότητες των ορεινών περιοχών και την Εθνική Στρατηγική, δύναται δε
να περιλαμβάνει ειδικό Άξονα για ενισχύσεις επιχειρηματικότητας.
4. Σε ειδικό Άξονα περιλαμβάνονται δράσεις θεσμικής
ενδυνάμωσης των Μικρών Ορεινών Δήμων και των φορέων τους, ιδίως σε θέματα
εσωτερικής λειτουργίας και υπηρεσιών προς τους δημότες.Περιλαμβάνει μέτρα ιδίωςγια:
·
Τη λειτουργία Οικονομικής και Τεχνικής Υπηρεσίας
·
Τη λειτουργία Κέντρων Κοινότητας
·
Την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών πρωτοβάθμιας
φροντίδας υγείας
·
Τη διαχείριση των απορριμμάτων και των λυμάτων
·
Την αντιμετώπιση των αυξημένων ενεργειακών
αναγκών
·
Την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων
·
Την άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης
·
Τη διασφάλιση επαρκών υπηρεσιών προς τις
επιχειρήσεις, τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους
Άρθρο 8
Τοπικά
Αναπτυξιακά Σχέδια Ορεινών Περιοχών
1. Τα Τοπικά Αναπτυξιακά Σχέδια που υπηρετούν την
Εθνική Στρατηγική συντάσσονται με χρονικό ορίζοντα που συσχετίζεται με τις
προγραμματικές περιόδους των Ταμείων της ΕΕ και αξιολογούνται ετησίως ως προς
την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα στην υλοποίηση των επιμέρους στόχων.
Κατά την πρώτη εφαρμογή, ως διάρκεια προγραμματισμού τους ορίζεται η περίοδος
έως το έτος 2027.
2. Τα Τοπικά Αναπτυξιακά Σχέδια εκπονούνται με τη
μέθοδο «εκ των κάτω», τίθενται σε δημόσια διαβούλευση και η διαχείριση ενός
εκάστου συμφωνείται να ασκείται από εταιρικό σχήμα της κάθε περιοχής.
3. Τα Τοπικά Αναπτυξιακά Σχέδια είναι δυνατόν να
χρηματοδοτούνται από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους.
4. Έργα και Δράσεις που περιλαμβάνονται σε Τοπικά
Αναπτυξιακά Σχέδια χρηματοδοτούνται κατά προτεραιότητα από τα διαθέσιμα
χρηματοδοτικά εργαλεία
5. Ένα Τοπικό Αναπτυξιακό Σχέδιο είναι δυνατόν να
καταλαμβάνει περιοχές που ανήκουν διοικητικά σε περισσότερους του ενός Δήμους ή
και Περιφέρειες.
Άρθρο 9
Χρηματοδότηση
1. Πηγές χρηματοδότησης του Εθνικού Επιχειρησιακού
Σχεδίου δύναται να είναι οι εθνικοί και συγχρηματοδοτούμενοι πόροι του
Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, προγράμματα διεθνών οργανισμών και δάνεια.
2. Είναι δυνατή η χρηματοδότηση του Εθνικού
Επιχειρησιακού Σχεδίου από Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, άλλων Ταμείων ή
Υπουργείων.
3. Στην περίπτωση κρατικών ενισχύσεων εφαρμόζεται το
ενωσιακό δίκαιο.
4. Η χρηματοδότηση των Τοπικών Αναπτυξιακών Σχεδίων
είναι δυνατόν να λαμβάνει την μορφή συνολικής χρηματοδότησης.
5. Στο πλαίσιο υλοποίησης δράσεων του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου,
καταρτίζεται ειδικό πρόγραμμα με τον τίτλο «Επιμενίδης» για την υποστήριξη
τωνμικρών ορεινών Δήμων.
Με το πρόγραμμα «Επιμενίδης» χρηματοδοτούνται παρεμβάσεις δημόσιου
χαρακτήρα στους παρακάτω τομείς (ενδεικτικά):
Προσβασιμότητα – βελτίωση οδικού δικτύου
Αγροτική Οδοποιία
Υποδομές Ύδρευσης –
Εκσυγχρονισμός Αντλιών – Λιμενοδεξαμενές –
Αποχέτευση –
επεξεργασία λυμάτων
Εγγειοβελτιωτικά και
αντιπλημμυρικά έργα
Αποκατάσταση
Συντήρηση Δημοτικών κτιρίων
Διαχείριση απορριμμάτων (προμήθειες απορριμματοφόρων κλπ)
Ψηφιακές Υποδομές
Ενεργειακή αυτονομία
– Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιρίων –
Αξιοποίηση ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά ) για αυτοπαραγωγή
Προμήθεια
Μηχανημάτων Πολιτικής Προστασίας και
Δράσεις για την βελτίωση της Διοικητικής και
Επιχειρησιακής Διοικητικής ικανότητας των μικρώνορεινών Δήμων
6. Η διαχείριση της προγράμματος πραγματοποιείται μέσω ειδικού λογαριασμού ή
λογαριασμών που τηρούνται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με δικαιούχο
την ΕΕΤΑΑ.
7. Το Σύστημα Διαχείρισης των πόρων του
Επιχειρησιακού Σχεδίου καθορίζεται με Απόφαση του αρμόδιου Υπουργού Επικρατείας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Άρθρο 10
Εφαρμογή της πολιτικής στις
ορεινές περιοχές
1. Ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τη συνοχή του
κυβερνητικού έργου, που ορίζεται ως συντονιστής εφαρμογής της πολιτικής για τις
ορεινές περιοχές αναλαμβάνει:
i. το σχεδιασμό, την παρακολούθηση και το
συντονισμό της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής για τις ορεινές περιοχές της
χώρας
ii. τη σύνταξη του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου
για τις ορεινές περιοχές
iii. τη σύνταξη προδιαγραφών και κάθε άλλης
αναγκαίας λεπτομέρειας που αφορά στην εκπόνηση, την έγκριση και διαχείριση των
Τοπικών Αναπτυξιακών Σχεδίων για τις
ορεινές περιοχές
iv. την έκδοση Οδηγιών για την ενσωμάτωση της
«ορεινότητας» στις κανονιστικές ρυθμίσεις, τα διοικητικά μέτρα, τα προγράμματα,
τα έργα και τις δράσεις των φορέων της δημόσιας διοίκησης
v. την παρακολούθηση ενσωμάτωσης της
«ορεινότητας» σε όλες τις δημόσιες πολιτικές
vi. τη διαχείριση των πόρων που διατίθενται για το
Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο
2. Με απόφαση του Πρωθυπουργού και
εφόσον δεν υπάρχει Υπουργός Επικρατείας με αρμοδιότητα τη συνοχή του
κυβερνητικού έργου, μπορεί οι αρμοδιότητες του παρόντος άρθρου να ανατίθεται σε
άλλον Υπουργό.
3. Με απόφαση του Υπουργικού
Συμβουλίου, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Επικρατείας της παραγράφου 1, μπορεί
να συνιστώνται στο γραφείο του μέχρι τρεις (3) θέσεις μετακλητών διοικητικών
υπαλλήλων ή ειδικών συνεργατών εξειδικευμένων σε ορεινότητας.
4. Στα Σχέδια Δράσης των Υπουργείων και στο
Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής (άρθρο 49, Ν.4622/2019), εκτός από
την περιφερειοποίησή τους, προβλέπεται ειδικό Κεφάλαιο για την εφαρμογή των
οριζόντιων και των τομεακών δημόσιων πολιτικών στις ορεινές περιοχές, σύμφωνα
με το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο του άρθρου 7 του παρόντος και προσδιορίζονται
οι προϋποθέσεις εφαρμογής τους (οργανωτικές, επιχειρησιακές, οικονομικές).
5. Κατά την κωδικοποίηση της
νομοθεσίας κάθε δημόσιας πολιτικής, προστίθεται ειδικό Κεφάλαιο για την
εξειδίκευση ή/και προσαρμογή των διατάξεων με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
της «ορεινότητας», σύμφωνα με τις Οδηγίες της παρ. 1.iv του παρόντος άρθρου. Η
Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων ενσωματώνει τη δέσμευση αυτή στις Εγκυκλίους και τις Οδηγίες της
προς τις νομοπαρασκευαστικές οργανικές μονάδες των Υπουργείων και εποπτεύει την
εφαρμογή τους.
6. Στην Υπηρεσία Συντονισμού κάθε Υπουργείου (άρθρο 38,
Ν.4622/2019) δημιουργείται Γραφείο Υποστήριξης των μικρών ορεινών δήμων που
μεριμνά για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος που αφορούν τους μικρούς
ορεινούς δήμους. Δημιουργείται δίκτυο των προϊσταμένων των Γραφείων αυτών, το
οποίο καθοδηγείται και συντονίζεται από τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού του
Κυβερνητικού Έργου.
Άρθρο 11
Συμβούλιο
Ορεινών Περιοχών
1. Συστήνεται
Συμβούλιο Ορεινών Περιοχών στο οποίο μετέχουν με τους αναπληρωτές τους:
a)
Ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τη συνοχή
του κυβερνητικού έργου, ως πρόεδρος
b)
ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
c)
ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
d)
ο Υπουργός Εσωτερικών
e)
ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
f)
ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
g)
ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού
h)
δύο εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ
i)
δύο εκπρόσωποι της ΕΝΠΕ
2. Το
Συμβούλιο συγκροτείται με Π.Υ.Σ. Με την ίδια Πράξη καθορίζονται και οι
λεπτομέρειες για τη λειτουργία του.
3. Το Συμβούλιο συγκαλείται τακτικά μία φορά το έτος,
με πρόσκληση του Προέδρου του, στην οποία ορίζεται ο τόπος, ο χρόνος και τα
θέματα της ημερήσιας διάταξης. Στις συνεδριάσεις είναι δυνατό να συζητούνται
έκτακτα θέματα που τίθενται από τα μέλη και γίνονται αποδεκτά από την
πλειοψηφία των παρόντων.
4. Αρμοδιότητες του Συμβουλίου είναι η παροχή γνώμης
για το σχεδιασμό και την αξιολόγηση της εφαρμογής της Εθνικής στρατηγικής για
τις ορεινές περιοχές, το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο και τα Τοπικά Αναπτυξιακά
Σχέδια ορεινών περιοχών.
5. Με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας δύνανται να
συστήνονται επιτροπές για ειδικά θέματα
6. Στην ΕΕΤΑΑ ΑΕ ανατίθεται η διοικητική και τεχνική υποστήριξη
του Συμβουλίου, περιλαμβανομένης της κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας
Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος.
Άρθρο 12
Δίκτυο Ορεινών
Περιοχών
1. Με Απόφαση του αρμόδιου Υπουργού Επικρατείας
συστήνεται Δίκτυο Ορεινών περιοχών της χώρας, στο οποίο μετέχουν δι’ εκπροσώπων
τους τουλάχιστον οι Μικροί Ορεινοί Δήμοι, θεσμικοί φορείς των επιχειρήσεων,
αγροτικών συνεταιρισμών και φορέων της κοινωνίας των πολιτών που
δραστηριοποιούνται στις ορεινές περιοχές.
2. Με την ίδια Απόφαση ρυθμίζεται και κάθε αναγκαία
λεπτομέρεια για τη λειτουργία του.
3. Το Δίκτυο συνέρχεται τουλάχιστον ετησίως σε τόπο,
χρόνο και θεματολογία που καθορίζονται από τον Πρόεδρό του.
4. Το Δίκτυο Ορεινών Περιοχών εντάσσεται και
λειτουργεί ως «Υποδίκτυο» του Εθνικού Αγροτικού Δικτύου και υποστηρίζεται
διοικητικά και τεχνικά από την ΕΕΤΑΑ ΑΕ.
Άρθρο 13
Παρατηρητήριο
Ορεινότητας
1. Δημιουργείται στην ΕΕΤΑΑ ΑΕ Παρατηρητήριο ορεινών περιοχών
2. Σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι η ανάπτυξη, συντήρηση και επεξεργασία δημόσιας
βάσης ανοικτών δεδομένων, για την ταξινόμηση, την επεξεργασία και τη διάθεση
γεωχωρικών δεδομένων, στατιστικών και άλλων πληροφοριών για τις ορεινές περιοχές και τους μικρούς ορεινούς
δήμους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΟΡΕΙΝΩΝΔΗΜΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ
ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ ΣΤΙΣ ΟΡΕΙΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
προς
επεξεργασία & θεσμοθέτηση
της
ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΟΡΕΙΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΤΗΣ ΚΕΔΕ
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
για τη ΒΕΛΤΙΩΣΗ της ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΟΡΕΙΝΩΝ ΔΗΜΩΝ
·
Ειδική ρύθμιση ταχείας πρόσληψης μόνιμου προσωπικού με
εντοπιότητα στους Ορεινούς Δήμους. Κίνητρα παραμονής
·
Ειδική ρύθμιση ταχείας πρόσληψης έκτακτου προσωπικού με
εντοπιότητα στους Ορεινούς Δήμους(περιλαμβανομένων των χειριστών οχημάτων και
μηχανημάτων)
·
Ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών (αναθέσεις – δημοπρατήσεις –
προμήθειες) και διαδικασιών (ελέγχου – δικαιολογητικών κ.α.) σε κεντρική βάση
διαχείρισης και διοικητική τηλε-υποστήριξη των Ορεινών Δήμων
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
για τη ΒΕΛΤΙΩΣΗ της ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ ΣΤΙΣ ΟΡΕΙΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών
Ενίσχυση
του κριτηρίου της ορεινότητας κατά την επικείμενη αύξηση και ανακατανομή
των Κ.Α.Π.
Σημαντική
αύξηση της ΣΑΤΑ ώστε να αποτελέσει χρηματοδοτικό εργαλείο για τους Δήμους
Κατάργηση
του ορίου του 10% των μελετών για την απευθείας ανάθεση εκπόνησης αυτών
Επιδότηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ που θεωρούνται“άγονες γραμμές”
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Ειδικά κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις ορεινής
οικονομίας
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
Ειδικά
φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στις ορεινές
περιοχές.
Ειδικός
πόρος κάλυψης του αυξημένου λειτουργικού κόστους των Ορεινών Δήμων, με
χρηματοδότησή του από τέλη που συνδέονται με τις Ορεινές Περιοχές (τέλη
επί της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, τέλη λατομείων και μεταλλείων,
υλοτομίας, κυνηγιού). Στο αυξημένο λειτουργικό κόστος περιλαμβάνεται το
αυξημένο κόστος των ανταποδοτικών υπηρεσιών (δεδομένου ότι για την κάλυψη
του κόστους μεταφοράς απορριμμάτων έως έναν ΣΜΑ ή ΧΥΤΑ, τα κόστη των
ανταποδοτικών υπηρεσιών στους ορεινούς Δήμους είναι δυσανάλογα
μεγαλύτερα).
Επιδότηση δημοσίων συγκοινωνιών (κατ’ αναλογία του
“μεταφορικού ισοδύναμου”).
Ειδικά φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της
επιχειρηματικότητας στις ορεινές περιοχές.
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Πρόγραμμα
τεχνικής υποστήριξης συνεταιρισμών.
Δημιουργία
σώματος γεωπόνων ορεινής οικονομίας(αξιοποιώντας σχετικό μέτρο του
Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης).
4.
Ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης υποδομών αγροτικής οικονομίας (Δεξαμενές,
Οδοποιία, Εξηλεκτρισμός σταυλικών εγκαταστάσεων)
Υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Ειδικό
Πρόγραμμα μείωσης ενεργειακού κόστους.
Παρεμβάσεις
για τη δημιουργία εργαλείων στρατηγικής σημασίας για την κατοχύρωση της
ορεινότητας (Κτηματολόγιο για οριοθετήσεις ορεινών χώρων, Χωροταξικό
Πλαίσιο, GIS, Βάσεις δεδομένων, Οδηγοί για εξαιρετικής σημασίας θέματα
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
Δημιουργία
Σχολών στους Ορεινούς Δήμους για άτομα που δεν ολοκλήρωσαν την βασική
εκπαίδευση.
Ειδική
συμπληρωματική χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών τη χειμερινή περίοδο.
Μείωση
του ισχύοντος ορίου απόστασης μεταξύ της οικίας μαθητή και της σχολικής
του μονάδας για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς του, στις Ορεινές Περιοχές.
Προτεραιότητα στελέχωσης με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
βάσει της εντοπιότητας
Μείωση του ελάχιστου αριθμού των μαθητών για την
λειτουργία σχολικής τάξης
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας
Ειδικό
Πρόγραμμα τηλε-ιατρικής και τηλε-φροντίδας στους Ορεινούς Δήμους.
Στελέχωση
– εξοπλισμός – βελτίωση αγροτικών ιατρείων. Θέσπιση κινήτρων για την
κάλυψη των θέσεων αγροτικών ιατρών.
Εξοπλισμός Κέντρων Υγείας κατάλληλων για τους Ορεινούς
Δήμους – Κινητά Συνεργεία Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Υπουργείου
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Σύσταση
και στελέχωση Κέντρων Κοινότητας σε όλους τους Ορεινούς Δήμους.
Ειδικό
καθεστώς ασφάλισης των επαγγελματιών των ορεινών περιοχών με πληθυσμό
μικρότερο των 2.500 κατοίκων
Εργασιακές
και ασφαλιστικές διευκολύνσεις στις ΚΟΙΝΣΕΠ.
Δημιουργία Προγράμματος για νέους επιστήμονες ανάλογο
του 55-67 της ΔΥπΑ, για 2+1 έτη συγχρηματοδοτούμενο από τους Δήμους με
κριτήριο την εντοπιότητα και ειδικότητες κοινωνικούς λειτουργούς,
ψυχολόγους, νοσηλευτές, φιλολόγους, μαθηματικούς, γεωπόνους οι οποίοι θα
στελεχώσουν τις κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων (Κέντρα Κοινότητας,
κοινωνικά φροντιστήρια, ΚΕΠ κ.α.)
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Τουρισμού
Πρόγραμμα
αξιοποίησης εγκαταλελειμμένων σχολείων και εγκαταστάσεων της δασικής
υπηρεσίας και του στρατού για κοινωφελείς δράσεις και χρήση τους ως
μονάδων αγροτουρισμού.
Ειδικό Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού για τους Ορεινούς
Δήμους.
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Ανάπτυξη
γρήγορων ευρυζωνικών δικτύων για την αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας και
Παιδείας.
Μετάβαση
στο ψηφιακό σήμα όλων των ορεινών περιοχών της χώρας.
Στελέχωση των υπαρχόντων ΚΕΠ και με άλλες ειδικότητες
όπως Γεωπόνο, Πληροφορικό κ.α.
Ρυθμίσεις
αρμοδιότητας Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας.
Κάλυψη
σήματος κινητής τηλεφωνίας για τις ανάγκες επικοινωνίας ή χρηματοδότηση
εγκατάστασης τηλεφώνων ανάγκης στις δασικές οδούς.
Παραχώρηση
παλαιών στρατιωτικών φυλακίων για στέγαση εξοπλισμού υπηρεσιών πολιτικής
προστασίας.
Πρόγραμμα
καθαρισμού και αστυνόμευσης ρεμάτων.